Koliko ste puta zbog glavobolje slabije funkcionirali na poslu, kod kuće, bespomoćno ležali u krevetu i progutali bezbroj tableta? Možda niste ni svjesni da patite od migrene.

Danas, 21. ožujka obilježavamo trinaesti Hrvatski Dan migrene.

Migrena je najduže poznata i najčešće dobroćudna, ponavljajuća i pulsirajuća glavobolja koja obično nastaje u jednom dijelu glave. Obično je praćena mučninom,  osjetljivošću na zvuk i svjetlost, te boli koja onemogućava usredotočenost na bilo koju našu misao.

Učestalost migrene, osim o dobi, ovisi i o spolu, budući da pogađa dvostruko više žena i češće mlade ljude između 20 i 40 godine života, no može se javiti i u bilo kojoj životnoj dobi.  Kod žena se migrena javlja češće nego kod muškaraca jer je uzrok povezan sa hormonskim promjenama menstruacijskog ciklusa, dok su u trudnoći napadi iznimno rijetki ili gotovo skroz izostanu.

Zašto se javlja migrena?

Sam mehanizam nastanka migrene još nije sasvim jasan, već se na temelju rezultata brojnih istraživanja pokazalo da su najmanje tri mehanizma uključena u uzrok nastanka migrene. To su proširenje krvnih žila glave i vrata, zatim upalne promjene živaca koji obavijaju krvne žile glave i vrata, te smanjeno sprječavanje prijenosa bolnih impulsa s periferije u centre za bol u mozgu. Također važnu ulogu u nastanku migrene imaju i genetski čimbenici jer je migrena poligenski poremećaj, što znači da je više gena odgovorno za pojačanu sklonost migreni.

Najčešći pokretači migrene su usko vezani uz neuredne životne navike, poput manjka sna, neprimjerene prehrane, pušenja, te veće konzumacije alkohola.

Što se tiče napadaja migrene, obično se javljaju jedanput do dvaput godišnje, pa sve do nekoliko puta mjesečno ili čak tjedno.

Liječenje

Za uspješno liječenje migrene važno je postaviti točnu dijagnozu, utvrditi učestalost napadaja te odrediti plan liječenja, budući da osobe koje pate od glavobolja imaju različite simptome i oblike glavobolje koji se razlikuju po učestalosti, trajanju i jačini napadaja, što znači da pristup liječenju treba biti individualan.

Također je izuzetno važno prepoznati i izbjegavati pokretače migrene, liječiti akutni napadaj te uvesti preventivno liječenje kako bi se migrenski napadaji spriječili ili barem prorijedili.

Kako si sami možete pomoći?

Najvažnije je da shvatite da životne izazove ne možete izbjeći. No zato valja promijeniti životne navike za koje se zna da utječu na pojavu migrene. Počnite se zdravo i redovito hraniti, prestanite pušiti, uredno spavajte,  a od velike pomoći također su i vježbe relaksacije, metode i tehnike opuštanja te redovita tjelesna aktivnost.